Δευτέρα 9 Δεκεμβρίου 2013

Η χώρα της μετριότητας

Έχω δυο μήνες σχεδόν να γράψω εδώ μέσα. Δεν μου έλειψε εμένα και συνεπώς το αποκλείω να έλειψε σε οποιονδήποτε άλλο. Νομίζω το βαρέθηκα ήδη το blogging. Και πολύ άντεξα, σχεδόν ένα χρόνο. Τα περισσότερα τα βαριέμαι πολύ πιο νωρίς. Α ναι, είχε τα πρώτα του γενέθλια πριν κανένα μήνα αυτό το μπλογκ. Δεν τα γιορτάσαμε μην κακομάθει και θέλει και δεύτερα. Οι τελευταίοι δύο μήνες πέρασαν με ταχύτητα dt. Είχα κουμπαριλίκια (πάντρεψα την αδελφική μου φίλη), συνεντεύξεις για δουλειά και τα θέατρα. 

Το θέατρο μου άφησε μια γλυκόπικρη γεύση. Για πρώτη φορά. Ήμουν τόσο ευχαριστημένη από την προσπάθεια όλης της ομάδας αλλά θύμωσα με το κοινό μας. Όχι όλους. Μόνο αυτούς που με κοντόφθαλμη και μηδενιστική προσέγγιση "δεν κατάλαβαν τίποτα". Δεν μιλώ για άτομα που λόγω ηλικίας ή μόρφωσης δεν κατάλαβαν. Εκείνα με εξέπληξαν ευχάριστα. Μιλώ για αυτούς που αν δεν τους προσφέρεις τα εύκολα και τα αυτονόητα, επιλέγουν να κλείσουν τα μάτια και τα αυτιά και τα μυαλά. 

Δεν με νοιάζει για το έργο μας. Έτσι κι αλλιώς εμείς για την πλάκα μας το κάνουμε και για να περνάμε καλά εμείς. Πόσο λυπηρό όμως που το θεατρικό κοινό της Κύπρου αρκείται στα τετριμμένα, στα σαχλά και στα εύκολα. Για να εξηγούμαστε: Δεν θεωρώ τον εαυτό μου ούτε πολύ κουλτουριάρα, ούτε πολύ διανοοούμενη. Είμαι ο μέσος θεατής που παρακολουθεί από κωμωδία των Ρέππα-Παπαθανασίου μέχρι Ιονέσκο. Με την ίδια ευχαρίστηση. (Μόνο στην Ανεμώνα μην με πάρεις, δεν θα το αντέξω να δω τον Τηλεμάχου-Μπλανς!). Όταν λοιπόν εγώ προειδοποίησα πως δεν επρόκειτο για μία κωμωδία -φάρσα όπως και τις προηγούμενες χρονιές, μην έρχεσαι με παράπονο να μου λες δεν κατάλαβα τίποτα λες και είδες Στανισλάφσκι. Μια μαύρη κωμωδία του Μάτεσι ήταν, που καυτηρίαζε το μικροαστισμό. Σιγά το δύσκολο!

Με την ευκαιρία θέλω να σου πω κάτι. Όταν μου λες σου αρέσει το θέατρο και οι μόνες παραστάσεις που έχεις δει φέτος είναι το Άνδρες γέρημοι για όλα και το Ου Χριστός, έχω νέα για σένα: Δεν σου αρέσει το θέατρο. Σου αρέσει να ξοδεύεις τα χρήματα σου για να καταπίνεις αμάσητο ένα έργο από μέτριους για μέτριους. Δεν έχω πρόβλημα με τις κωμωδίες του Λώρη - αν και θα πρέπει να σημειώσω ότι ακόμα κλαίω τα λεφτά που έδωσα για το Κοτζιακάρο Τέζα. Έχω πρόβλημα με το να παρακολουθείς ΜΟΝΟ αυτές τις παραστάσεις. 

Το επίπεδο του κοινού μου είχε πει  κάποιος κάποτε δεν εξαρτάται από το ίδιο το κοινό, αλλά από τις παραστάσεις που παρακολουθεί. Επομένως η απαίτηση μου δεν είναι από το κοινό που επιζητεί τα εύκολα αλλά από όσους συνειδητά κρατούν το επίπεδο του χαμηλά είτε γιατί έτσι κερδίζουν περισσότερα, είτε γιατί μέχρι εκεί φτάνουν και οι ίδιοι. 

13 σχόλια:

  1. Εγώ δεν είχα ιδέα ότι θα αλλάζατε ρεπερτόριο αλλά το έργο ήταν ενδιαφέρον. Ήθελα επί της ευκαιρίας να σου πω ότι ήσουν εκπληκτική στο ρόλο σου σε τέτοιο σημείο που σε φοβήθηκα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πολλά λυπηρό όντως. το αστείο είναι άμα ακούεις να μιλούν για παραστάσεις που εσύ για 5 λόγους μπορείς να υποστηρίξεις γιατί δεν σου άρεσαν, αλλά κάποιοι επιμένουν ότι ήταν καταπληκτικές-χωρίς όμως να ξέρουν να πουν γιατί, επειδή έτσι τους είπαν ότι πρέπει να πουν.
    Όχι ότι πρέπει να συμφωνούμε όλοι σε όλα, αλλά ρε γμτ, να μπορείς να μου εξηγήσεις γιατί κάτι σου άρεσε ή όχι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Χαχα σε ευχαριστώ! Νομίζω...:-)
    Διευκρινίζω ότι εκτιμώ όσους είχαν απορίες μετά, κατανοητό. Αυτό που κακίζω είναι την κομπλεξική απαξίωση

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ήθελα να το πω και στο μπλογκ του αγοριού απέναντι βλέπε 666 αλλά εν ήβρα αδκειάση.

    ακούς ότι είναι έργο του Μάτεση. Αν δεν ξέρεις ποιος είναι ο Μάτεσης ρώτα και μην νομίζεις ότι πας να δεις Ψαθά. Και μην κρίνεις το έργο του Μάτεση σαν να ήταν έργο του Ψαθά.

    απλά πράματα.

    αν με δεις να διαβάζω στην παραλία. μην ζητήσεις να το δανειστείς γιατί μπορεί να μην είναι Ο Ιούδας φιλούσε υπέροχα, αλλά Η πολιτική βία στην ελληνική κοινωνία. Ρώτα πρώτα και μάθε...

    το ίδιο ισχύει και για την παράσταση. Μπορεί κάποιος να κρίνει αν παίξατε καλά, αν ήταν καλό το σκηνικό, η μουσική, η σκηνοθεσία. το ρημάδι το έργο δεν υπάρχει λόγος. έτσι γράφτηκε, έτσι είναι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Τα είπα και στου Αντίχριστου, ας τα πω κι εδώ. Ήταν δύσκολο το έργο σας και γι αυτό νομίζω, χωρίς να είμαι ειδικός φυσικά, ότι σας ανέβασε κατηγορία σαν ηθοποιούς. Παραδέχομαι ότι θα προτιμούσα κωμωδία διότι ήταν τέτοια η διάθεση μου αλλά δεν ένιωσα ότι έχασα το βράδυ μου επειδή είδα κάτι διαφορετικό! Αυτός ο μονόλογος σου πάντως μας καθήλωσε. Ακόμα και ο Tn'H που δεν σχολιάζει ποτέ, τον μονόλογο σου τον σχολίασε με θαυμασμό, ήσουν πολύ πειστική ρε παιδί μου, σε φοβηθήκαμε! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ που με φοβηθήκατε κι εσείς :-)
      Κατά τα άλλα δεν διαφωνούμε! Χχ

      Διαγραφή
  6. Εύπεπτα όλα δεν τα θέλουμε στην Κύπρο;
    Στην ίδια Κύπρο που αν σ΄αρέσουν συγκεκριμένα πράγματα-βαφτισμένα ευρωπαϊκά-τότε είτε είσαι υποκριτής κουλτουριάρης είτε παράξενος.
    Τί να περιμένεις βέβαια από λαό που θέλει τη μόρφωση αλλά όχι την καλλιέργεια;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Το παραδεχομαι! Προτιμω να κρατω το επιπεδο μου χαμηλο οσον αφορα το θεατρο! Θεατρο,τις λιγες φορες που παω, παω για να γελασω και να χαλαρωσω! Σορρυ ολη μερα προβληματιζομαι στη δουλεια κ στη ζωη γενικοτερα! Αν ειναι κ στις εξοδους μου να τα βαφω μαυρα ζητω που καηκαμε! Ειμαι των ανδρων ετοιμων για ολα και των συμπεθερων απο τα Τιρανα :-) περαν αυτου ησουν καταπληκτικη! Ειχες μια ειρωνια στο ματι αλλο πραμα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Αγαπημένη τους συμπέθερους τους λατρεύω εγώ και τους έχω δει πάρα μα πάρα πολλές φορές! Ευχαριστώ για το κομπλιμάν! Όπως έχω πει όμως δεν πρέπει να έχουμε αλλεργία σε κάτι που ενδεχομένως να μας προσφέρει ένα είδος ψυχαγωγίας πέραν από αυτό που συνηθίσαμε. Χχχ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Καλημέρα :-) Από χτες ήθελα να σχολιάσω και δεν τα κατάφερα.
    Καταλαβαίνω ότι όταν κάνει κάποιος κόπο να δημιουργήσει/ανεβάσει ένα έργο
    περιμένει "το χειροκρότημα".
    Το "Δεν εκατάλαβα τίποτε" μπορεί να ακούγεται σκληρό.
    Όμως αν το φιλοσοφήσεις λίγο, τότε θα δεις ότι έχεις βάλει το θεατή στη διαδικασία
    να προσπαθήσει να αντιληφθεί και να κατανοήσει αυτό που του έδωσες.
    Και ειδικά όταν τον βρήκες απροετοίμαστο. Ήρθε εκεί θετικά δεκτικός για να σας παρακολουθήσει. Του δώσατε κάτι πιο δύσκολο.
    Δεν χρειάζεται να φτάσει στο συμπερασμα και να φύγει χαρούμενος.
    Το να φύγει κάποιος προβληματισμένος από ένα θέατρο νομίζω είναι μέρος της επιτυχίας.

    Δεν ανήκω στο θεατρόφιλο κοινό. Για τον απλούστατο λόγο ότι είμαι απαιτητική από το είδος. Για διασκέδαση υπάρχει η τηλεόραση και το σινεμά.
    Το θέατρο είναι Ψυχ-Αγωγία.
    Φέτος έχω δει τη δική σας παράσταση και το "Ρωμαίος και Ιουλιέττα για δύο".
    Μου ήταν αρκετές!

    Σε ένα ερασιτεχνικό θέατρο βρίσκει κανείς αυτό που λέει η λέξη: Εραστές της Τέχνης.

    Οπόταν, εύχομαι να συνεχίσετε να Ερωτεύεστε αυτή την Τέχνη και να μας κάνετε κοινωνούς της.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα φίλτατη Νεράιδα!
      Κατ' αρχάς σε ευχαριστώ που ήρθες και μας είδες. Συμφωνώ με όσα είπες. Το μόνο που διαφωνώ είναι με την δική σου ερμηνεία του "δεν εκατάλαβα τίποτε". Για εμένα δεν δείχνει διάθεση να προβληματιστεί αλλά αντίθετα δείχνει απαξίωση και μηδενισμό όπως είπα. Το "εξήγα μου το τάδε" δείχνει αυτή τη διάθεση για προβληματισμό κατά τη γνώμη μου. Και είχαμε τέτοιους θεατές. Αυτόν που διατυμπάνιζε ότι ήρθε, έφυγε και δεν κατάλαβε γρι (και τελεία και παύλα) όμως δεν μπορώ να τον εκτιμήσω ως θεατή.
      Ήρθε θετικά δεκτικός και δεν του δώσαμε τι; αυτό για το οποίο νόμιζε πως ήρθε; δεν παραπλανήσαμε το κοινό. Του είπαμε θα έρθει να δει μια παράσταση έργου του Μάτεσι και είδε μια κατά γενική ομολογία αξιοπρεπέστατη παράσταση έργου του Μάτεσι.
      όπως είπε και η Μάνα από πάνω, αν ήρθε με προσδοκία να δει Ψαθά και απογοητεύτηκε, ποιος φταίει;

      Διαγραφή
  10. OMG I did miss u for exactly these reasons:

    1) Πόσο λυπηρό όμως που το θεατρικό κοινό της Κύπρου αρκείται στα τετριμμένα, στα σαχλά και στα εύκολα.
    2) Μόνο στην Ανεμώνα μην με πάρεις, δεν θα το αντέξω να δω τον Τηλεμάχου-Μπλανς!
    3) Όταν μου λες σου αρέσει το θέατρο και οι μόνες παραστάσεις που έχεις δει φέτος είναι το Άνδρες γέρημοι για όλα και το Ου Χριστός, έχω νέα για σένα: Δεν σου αρέσει το θέατρο. Σου αρέσει να ξοδεύεις τα χρήματα σου για να καταπίνεις αμάσητο ένα έργο από μέτριους για μέτριους.

    Απλά να σχολιάσω και να πω ότι μακάρι να εκάμναν κι' άλλοι θεατρικοί οργανισμοί αυτό που λές εσύ, outside the box, και να μην προσφέρουν μόνο τα τετριμένα, αλλά δυστυχώς το κοινό στη νήσο (δεν ξέρω αν είναι από σνομπαρία που το κάνει ή απλά από αμορφωσιά) δεν είναι, δυστυχώς, encouraging to theatrical teams like yours, and that's our greatest shame and tragedy for this country's theatre space. Έτσι, καταλαβαίνεις και εμένα την απογοήτευση μου που γίνομαι υπερβολικά επιλεκτική με το τι θα διαλέξω να δω στο σανίδι πλέον.

    Χαίρομαι που κουβαλάς αυτές τις απόψεις και καλά κάνεις you're standing by them.
    Καλά να είσαι και καλά να περνάς Brenda. xxxx

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και ναι κυρίες και κύριοι έχουμε κάποια που με πεθύμησε! Χαχα!
      Η αλήθεια είναι πως όταν έχω κάτι να πω, χαίρομαι να γράφω.
      Θεωρώ ότι αυτή η νοοτροπία είναι μέρος μιας ευρύτερης νοσηρής νοοτροπίας ντήαρ που στηρίζεται στη φιλοσοφία του "όσα δεν φτάνει η αλεπού, τα κάνει κρεμμαστάρια".

      Διαγραφή

Εσύ το λες λογοκρισία, εγώ το λέω προσοχή στο κενό μεταξύ ανώνυμου και anonymous