Τρίτη 16 Σεπτεμβρίου 2014

Ευθανασία

Από τα μνημόσυνα στην ευθανασία! Μακάβριο αλλά τι να γίνει αυτά έχει η ζωή. Βαρέθηκα το μπλόγκιγκ και πιστή στην υπόσχεση μου όταν το άρχιζα ότι δεν θα του επιτρέψω να αποτελέσει άλλον έναν δυνάστη στη ζωή μου, δεν πιέστηκα να γράψω αφού δεν είχα τι να πω. Όλη μέρα γράφω χωρίς να έχω να πω κάτι άλλωστε. Μέχρι που διάβασα αυτή την είδηση που μου δημιούργησε συνειρμούς που θα ήθελα να μοιραστώ με άλλους (ομολογώ ότι το διάβασα στη city αλλά είναι πιο chic να βάζω λινκ από το Βήμα- παρεμπιπτόντως χαίρε ω χαίρε λογοκλοπή!). 


O κος Φαν Ντερ Μπλίκεν που λες αγαπητέ αναγνώστη είναι ένας κατάδικος που εκτίει ποινή φυλάκισης εδώ και 30 χρόνια για αδικήματα κατά συρροήν βιασμών και φόνου, κοινώς πρόκειται δηλαδή για ένα τέρας. Ένα τέρας που οι Βελγικές Αρχές έκριναν ότι αποτελεί κίνδυνο στην κοινωνία και δεν υπάρχει περίπτωση να έρθει στα σύγκαλά του, γι' αυτό και απέρριψαν το αίτημα του να μεταφερθεί σε ψυχιατρικό νοσοκομείο.  



Τότε ο Φαν Ντερ Μπλίκεν αποφάσισε ότι δεν θέλει πλέον να ζει και επιθυμεί να μεταφερθεί σε νοσοκομείο και να υποβληθεί σε ευθανασία. Αυτό το αίτημα του εγκρίθηκε από τις Βελγικές Αρχές. Η πρώτη μου σκέψη ήταν ότι κακώς εγκρίθηκε το αίτημα του διότι αυτό το τέρας θα έπρεπε να είναι υποχρεωμένο να ζει με τις ενοχές του ή ακόμη κι αν δεν έχει τέτοιες να ζει τη φρίκη της φυλακής μέχρι τέλους. Άλλωστε τι νόημα θα έχει αν όποιος κουράζεται από τον εγκλεισμό ξυπνά ένα πρωί και λέει Μπαρέθηκα φεύγω (γεια σου Μαρίνο Κλεάνθους) από τον μάταιο τούτο κόσμο. 

Wait a minute.

Κάτι μου θυμίζει αυτό. Δηλαδή σε τι διαφέρει ο Φαν Ντερ Μπλίκεν από τους αυτόχειρες των Κεντρικών μας Φυλακών; Φοβάται τα αίματα; Δεν νομίζω δεδομένου του αμαρτωλού παρελθόντος του. Τις λεπίδες; τα σχοινιά και τα σαπούνια; Δεν θέλει να λερώσει, επειδή μόλις σφογγάρισε η Βελγίδα καθαρίστρια; 

Ο Φαν Ντερ Μπλίκεν αποφάσισε να αυτοκτονήσει διά της επίσημης και νόμιμης οδού. Όπως και άλλοι 1807 άνθρωποι μόνο στο 2013, μόνο στο Βέλγιο.    

Μήπως να σκεφτούμε να ακολουθήσουμε το Βελγικό παράδειγμα; Αν είμαστε υπέρμαχοι της ελευθερίας του ανθρώπου τότε θα πρέπει να δεχτούμε ότι σε αυτήν περιλαμβάνεται και η ελεύθερη βούληση του για το αν θα ζήσει. Πολλοί στην Κύπρο την πολιτισμένη θα σπεύσουν να πουν ότι ενθαρρύνουμε τις αυτοκτονίες, αντί να βελτιώσουμε τις συνθήκες στο σωφρονιστικό ίδρυμα. Μα και ο Φαν Ντερ Μπλίκεν τις αντίστοιχες συνθήκες στο Βέλγιο, απάνθρωπες τις χαρακτηρίζει. Με κίνδυνο να ακουστώ κυνική, αν αποδεχθεί η πολιτεία το αίτημα του, με την προϋπόθεση ότι έχει την ικανότητα να λάβει συνειδητά μια τέτοια απόφαση, τότε είναι ευχαριστημένος και ο ίδιος και ο φορολογούμενος πολίτης και οι υπόλοιποι κατάδικοι που θα τους αδειάσει τη γωνιά.

Τι λέτε; Εγώ πάντως δηλώνω υπέρ. 

23 σχόλια:

  1. Δεν είμαι και τόσο υπέρ καθότι είναι πολύ δύσκολο να καθορίσεις ποιοι εγκληματίες αξίζουν την ευθανασία. Ας πούμε, αν αύριο φυλακιστεί ένας νεαρός επειδή έκλεψε μια μοτοσυκλέτα και πρέπει να μπει φυλακή τρία χρόνια, δικαιούται να ζητήσει ευθανασία; Σε τι βαθμό πρέπει να γίνεται το έγκλημα για να αξίζεις την ευθανασία και ποίος το καθορίζει αυτό; Στον ένα φόνο; Στον έναν βιασμό; Στην παιδεραστία;

    Εγώ ας πούμε θεωρώ ότι πρέπει να γίνει ευθανασία σε όλη την οικογένεια Χριστόφια για τα δεινά που έχουν προκαλέσει στην οικονομία μας αλλά και για να αποφύγουμε το ενδεχόμενο να αφήσουν πίσω απογόνους και να υποφέρουν οι επόμενες γενεές. Πόσοι όμως συμμερίζονται αυτή την άποψη;

    Γι αυτό και θεωρώ ότι η ευθανασία πρέπει να επιτρέπεται μόνο σε άρρωστα άτομα που δεν έχουν καμία ποιότητα ζωής και των οποίων η υγεία είναι μη αναστρέψιμη.

    Όσο για τα αποβράσματα που δεν αντέχουν τη φυλακή, άμα θέλουν να την κάνουν με ελαφρά, είμαι σίγουρος πως όλο και κάποιο καλό δέντρο θα βρουν να κρεμαστούν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαχα διπλωματικός όπως πάντα!

      Μα ακριβώς αυτό είναι και το νόημα. Αν ο ίδιος δεν επιθυμεί, γιατί εγώ να τον συντηρώ με το ζόρι; γιατί να τον σπρώχνω να αυτοκτονήσει με αρχαίες μεθόδους ενώ πολιτισμένα μπορεί να το κάνει και να του κάνουν και κηδεία μάλιστα;

      Διαγραφή
  2. Διότι ο σκοπός της φυλακής είναι να σοφρωνιστείς και να αποφυλακιστείς μια μέρα για να γίνεις χρήσιμος στην κοινωνία. Το να παρέχεις ευθανασία σε όποιον μια μέρα ξυπνήσει και θέλει να πεθάνει είναι σαν να τον δολοφονείς. Σκέψου πως θα νιώθει η νοσοκόμα που χορηγεί το δηλητήριο σε έναν κύριο που δεν έχει τίποτα, αλλά βαρέθηκε να ζει μέσα στη φυλακή και θέλει να αυτοκτονήσει. Αν ο κύριος βαρέθηκε τη ζωή του πρέπει να την αφαιρέσει μόνος του, δεν είναι σωστό να εμπλέκει άλλους και να τους καθιστά συνεργούς. Γι αυτό η ευθανασία πρέπει να επιτρέπεται μόνο σε ιατρικές περιπτώσεις και μάλιστα μόνο στις πιο ακραίες.

    Θυμήθηκα τις εποχές που έκανα Medical Law στο 2ο έτος, τότε που ήμουν ακόμα άνθρωπος και χάρηκα προς στιγμή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. "Το να παρέχεις ευθανασία σε όποιον μια μέρα ξυπνήσει και θέλει να πεθάνει είναι σαν να τον δολοφονείς".

      Το να επιμένεις να ζήσει όμως είναι υπέρμετρη παρέμβαση στην ελεύθερη βούληση του. (Είπαμε με την προϋπόθεση ότι το επιλέγει συνειδητά)

      Διαγραφή
    2. Δεν επιμένουμε να ζήσει, απλώς δεν τον βοηθούμε να πεθάνει.

      Διαγραφή
  3. City chic που ακούμε, καμία σχέση.

    Κι εγώ τείνω να ψηφίσω "υπέρ", αλλά που την άλλη οι δικοί μας άμα παν να αυτοκτονίσουν βουρούν τους στα νοσοκομεία. Έτυχε μου να είμαι πρώτες βοήθειες και να βάλουν τον Κίτα μέσα. Όταν ερώτησε ο κόσμος, είπαν τους ότι "έτσι κάμνουν τούτοι, βαρκούνται μέσα τζαι κάμνουν ιστορίες για να τους πάρουμε περίπατο". Τέλοσπαντων, δεν τους παρέχουν κιόλας την υπηρεσία τούτη, αυτό θέλω να πω.

    Για τον υπόλοιπο κόσμο (τάχα όχι φυλακισμένους), φαντάζομαι ότι στην Κύπρο όπως τα παραπάνω πράματα δεν θα γίνει σωστά αυτό το πρόγραμμα, γι'αυτό ρεαλιστικά σκεπτόμενη θα πω όχι.
    Αν μπορούσε να υλοποιηθεί το σχέδιο σωστά, με ψυχολόγους, ψυχιάτρους ακέραιους, σωστούς επιστήμονες και επαγγελματίες, τότε ναι. Να είμαστε σίγουροι ότι ο άνθρωπος όντως υποφέρει, όντως δεν θέλει να ζει, δεν είναι ψυχολογικά τα θέματά του.

    Φυσικά, μετά μπαίνει και το θέμα της εκκλησίας μέσα. Θα τους θάβουν, δεν θα τους θάβουν; Μάλλον όχι, και άρα θα έχουμε θέματα κι εκεί.
    Και κλασικά μετά το θέμα των γιατρών, αν είναι σωστό μετά που έχουν δώσει τον όρκο.

    Θα ήταν καλό να είχε κόσμος αυτή την επιλογή, αλλά να γίνεται σωστά. Αυτά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χωρίς να θέλω να φανώ ξενομανής ντήαρ, θεωρώ ότι στο Βέλγιο αντιμετώπισαν τα θέματα βιοηθικής επαρκώς. Τώρα τα της Εκκλησίας είναι ένα θέμα αλλά ο Τόμης προς το παρόν ασχολείται με τις εκποιήσεις.

      Διαγραφή
    2. Στο Βέλγιο! Όχι στην Κύπρο! Αυτό λέω! Ότι στην Κύπρο έννα έχουμε 1000 κολλήματα! Καθόλου ξενομανής, απλά έχουμε κολλήματα στο νησί και το ξέρουμε. Αν δεν εβλέπαμε και τα σωστά των ξένων ήταν να ήμασταν που δαμαί τζαι κάτω... :/

      Διαγραφή
  4. Πρόσφατα είχα συναφείς προβληματισμούς:

    http://woofisarfkai.blogspot.com/2014/08/blog-post_22.html

    Νομίζω εν υπάρχει πιο βαριά ποινή που την επ' αόριστον στέρησην της ελευθερίας ενός αθρώπου. Άρα αν ένας βαρυποινίτης αποφασίσει ότι εν βαριά η ποινή του, ουσιαστικά ο θάνατος εν έναν είδος διαφυγής που την δίκαιην τιμωρίαν του. Έτσι, προσωπικά εγώ δεν θα του την επαραχωρούσα κατά πάσαν πιθανότηταν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αυτή όπως έγραψα ήταν και η πρώτη μου σκέψη. Τον διευκολύνουμε. Από την άλλη όταν είναι win-win situation γιατί όχι; Ακούγεται σκληρό αλλά πιστεύω έχει να κάνει περισσότερο με τη δική μας συνείδηση παρά με το άτομο που αφορά το ζήτημα.

      Διαγραφή
  5. Αμφιβάλλω ότι κάποιος αυτοκτονεί γιατί εν έσιει τίποτε να κάμει μετά το μεσημεριανό. Κάποιος που αποφασίζει να βάλει τέλος στη ζωή του, εν το κάμνει για σημασία, ούτε που ανοία. πάντα υπάρχουν λόγοι.
    Πιστεύω ότι ενει (ή πρέπει να ένει) δικαίωμα του καθενός το πότε και πως θα πεθάνει, εάν το επιθυμεί τζιαι μπορεί. Εν έχουμε συμβόλαιο με τη ζωή.

    Η ευθανασία, λόγω του ότι εμπλέκουνται άμεσα άλλοι πέρα που τον αυτόχειρα, εν πιο περίπλοκο θέμα, που ηθικής άποψης. Μπορείς να ζητήσεις που καποιον άλλο να σε βοηθήσει να αφαιρέσεις τη ζωή σου;
    Σε περιπτώσεις ασθενειας, για μένα η απάντηση εν ένα ξεκαθαρο ναι. Αν υποφέρεις, τζιαι εν υπαρχει περίπτωση να γίνεις καλά, ή εν θέλεις να περιμένεις ελπίζοντας ότι κάποια στιγμή εννα γινει το θαύμα, τότε ναι, μπορείς να ζητήσεις που γιατρό να σε βοηθήσει.

    Στην περίπτωση του Βέλγου βαρυποινίτη, φαντάζουμαι ενναν σε φυλακή ασφαλείας, εν θα έσιει τζιαι πολλούς τρόπους να αυτοκτονήσει. Τζιαι σίουρα, υπάρχει η περίπτωση να μεν πετύχει η απόπειρα, να τον προλάβουν τζιαι να τον περιθαλψουν. Το ότι εν κατα συρροη βιαστής τζιαι δολοφόνος εν σημαίνει ότι εν έσιει δικαίωμα να θκιαλέξει το πως εννα πεθάνει.

    Καλά εκάμαν οι βέλγικες αρχές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Εγώ είμαι κατά δεν θέλω να τους χαριστεί ή να δοθεί το δικαίωμα του καλού θανάτου (π.χ δεν θέλω έτσι ευκολία στον βιαστή, ναι είναι χάρη που το κάμνω)
    Βtw η αυτοκτονία στις φυλακές δεν θεωρείται καλός θάνατος, φαίνεται λεπτομέρεια στο κείμενο σου αλλά είναι ένας όρος πολύ σχετικός και με κοινωνικές προεκτάσεις και αν με ρωτάς πολύ σχετικός με το θέμα σου. Τωρά αν ο βιαστής θέλει να αυτοκτονήσει η ώρα η καλή με τις ευτζιές μου! (καλός όμως θάνατος από το ευ δεν θεωρείται)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Γμτ το έχασα το σχόλιο. το γράφω ξανά. ως φανατικός υπέρμαχος της ζωής αναγνωρίζω στον καθένα το δικαίωμα να μην θέλει να ζει.

    στο λεξικό του Τεγόπουλου βρίσκουμε ότι ευθανασία σημαίνει "ο ανώδυνος θάνατος, που προκαλείται ή επισπεύδεται με τη χρήση ιατρικών μέσων, όταν δεν υπάρχει ελπίδα σωτηρίας".

    το τέρας στο Βέλγιο δεν εμπίπτει σε αυτή την κατηγορία. επομένως έχει κάθε δικαίωμα να αυτοκτονήσει, τι στο καλό έλειψαν τα σεντόνια από τις φυλακές του Βελγίου και ζητά βοήθεια από το κράτος, αλλά κάμνει κατάχρηση της ευθανασίας, η οποία πρέπει να γίνεται σε πολύ σοβαρές καταστάσεις και όταν κάποιος δεν έχει το θάρρος να πεθάνει μόνος του.

    Υγ. αν στο μεταξύ βρεις το άλλο σχόλιο :)) μην βάλεις και τα δύο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Για το τέρας του Βελγίου κι αν δεν υπάρχει σωτηρία φιλενάδα:-)

      Διαγραφή
  8. εθκιέβασα ξανά την είδηση που ξένα πρακτορεία.

    Ο άθρωπος εν 50 χρονών, τζιαι εν στη φυλακή που τα 20 του. Τριάντα χρόνια στη φυλακή.

    Είδαν τον πολλοί ψυχίατροι οι οποίοι εβεβαιώσαν ότι υποφέρει, τζιαι ότι θα συνεχίσει να υποφέρει. Εν ψυχικά άρρωστος, με καμια προοπτική βελτίωσης. Ο ίδιος ο Φαν Ντεν Μπλίκεν εδήλωσεν ότι (μετά που 30 χρόνια φυλακής) εν μπορεί να ξεπεράσει τη βίαιη συμπεριφορά του, ότι ενναν κίνδυνος στην κοινωνία τζιαι εζήτησε να του επιτρέψουν να πεθάνει. (αντί να παραμείνει ψυχικά άρρωστος).

    Το ότι εδιέπραξε φρικαλαιότητες πριν τριάντα χρόνια, εν αναιρεί το γεγονός ότι εν ανίατα άρρωστος (τζιαι οι ψυχικές αρρώστειες, αρρώστειες ένει) τζιαι ότι έσιει δικαίωμα να θκιαλέξει πως εννα πεθάνει.

    Το να τον κρατήσει η κοινωνία με το ζόρι εν ζωή, απλά "για να μάθει", κάμνει με να απορώ, ποιος εν ο μεγαλύτερος εγκληματίας...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Το κλασσικό ντιμπέιτ του υπάρχει το the right to life, υπάρχει και το αντίστοιχο the right to die ή έστω θα έπρεπε να υπάρχει? Υπάρχουν διιστάμενες απόψεις όσον αφορά το δικαίωμα να πεθάνεις όταν πάσχεις από ανίατη ασθένεια φαντάσου όταν αφορά κρατούμενους!! Για μένα δεν πρέπει να υπάρχουν γενικοποιήσεις, η κάθε περίπτωση πρέπει να κρίνεται ξεχωριστά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Εγώ συμφωνώ με τη Μάνα. Ευθανασία = Καλός θάνατος, that is ανωδυνος θάνατος όταν δεν υπάρχει επιστροφή. Και αν ο κύριος θέλει να πεθάνει ας έβρει τρόπο να πεθάνει. Χάρη θα κάμει του κόσμου. Και για ούλλους τούτους βιαστές, παιδεραστές, κακοποιούς μωρών κλπ, εξαναείπα το. Με φυλακή με ευθανασία. ΕΚΤΕΛΕΣΗ. Να γλυτώνει ο κόσμος που το κακό και ο φορολογούμενος που τα έξοδα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. No rights για το κάθαρμα. Να ζήσει να βασανίζεται με τες αρρώστιες του...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Σάννα τζαι εγίναμεν πολλά δημοκρατικοί? Τα ψυχολογικά των αθρώπων (μωρών, γυναικών κτλ) που εβίασε ποιος θα τους τα λύσει? Των αθρώπων που το παλιοτόμαρο εδολοφόνησε τους δικούς τους πάλε ποιος θα τους τα λύσει?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Από την άλλη δεν ξέρω αν ένας άνθρωπος νιώθει πιο καλά γνωρίζοντας ότι είναι εν ζωή ο θύτης, παρά αν ξέρει ότι βλέπει ανάποδα τα θυμαράκια.

      Διαγραφή
  13. Να εκτίσει την ποινή του τζαι μετά ότι θέλει ας αποφασίσει... Φυσικά θα μου πεις τι να πουν η Debbie Purdy και η Diane Pretty όμως...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. RIP dear
    (Σόρυ για τον συνειρμό αλλά δεν μπόρεσα να αντισταθώ)
    :)

    http://m.lifo.gr/now/world/54442://m.lifo.gr/now/world/54442

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Εσύ το λες λογοκρισία, εγώ το λέω προσοχή στο κενό μεταξύ ανώνυμου και anonymous